2008-09-09

Jag hade för höga förväntningar...

Några helt subjektiva intryck av Altec Lansing MX 5021 utan att ha jämfört med andra motsvarande anläggningar.

Fick hem paketet igår, packade upp, satte ihop och började lyssna. Jag hade läst om andra som packat upp och varit imponerade av grejernas tyngd och kvalitetskänsla men jag blev lite undrande redan innan jag kopplat ihop grejerna. Satelliterna kändes plastiga och kablarna till dem var väldigt tunna...

Det var enkelt att koppla ihop allting och allt jag förväntade mig fanns med i kartongen. Jag satte dit väggfästena på satelliterna och hängde dem på väggen, kopplade de färgkodade kablarna till subben och ingångskabeln till PCn. Reglaget för volym, bas och diskant har indikeringar med 5 lysdioder som visar vilken nivå man har. Lägsta nivå är 1/5 och högsta 5/5.

Jag är ingen audiofil men jag tycker om bra ljud och har ganska bra grejer hemma. Tyvärr för Altec Lansing är det nog det ljudet jag jämför med, även om jag försöker tänka "PC-högtalare".

För mig betyder bra ljud flera olika saker.

Ljudet ska vara detaljerat, även i basen. Med det menar jag t.ex. att jag vill höra anslaget - det ljud som uppstår i träffögonblicket - när någon slår till en puka eller en bastrumma, inte bara mullret som blir efteråt, mullret ska dessutom vara tydligt - det ska gå att skilja på en puka och en bastrumma även om de håller samma ton.

Talar du genom näsan, med munnen helt stängd, och jämför med hur du låter när du försöker tala tydligt till nån som hör illa så låter det väldigt olika. I båda fallen finns tonerna och språkmelodin där men i det första fallet saknas detaljerna. Bra högtalare låter som när man talar tydligt och dåliga högtalare låter som när man talar genom näsan.

Basen på denna ljudanläggning är inte distinkt och tydlig utan blir snarare ett mumlande muller, om än kraftfullt. Drar man upp basreglaget till 3/5 och volymen till 4/5 är det inte längre meningsfullt att lyssna på musik med kraftig basgång. Basen distar hemskt, å andra sidan är det alldeles för mycket bas då också.

Vad gäller diskanten så finns den där men nångon har gjort något elakt med den. Med hög volym blir diskanten skärande och smärtsam, vid lägre volym dominerar den ljudbilden samtidigt som det höga mellanregistret försvinner om man drar ned diskantkontrollen. Det gjorde ont i öronen att spela starkt med anläggningen, samma upplevda volym med hemmahögtalarna är inga problem.

Den bästa inställning jag fick till var ca 1/5 på diskanten och 2/5 på basen.

Kommen så långt kom jag på att jag hade ett par Dalihögtalare liggande. Jag bytte satelliterna mot dem och fick riktigt bra ljud. Fortfarande stör den plufsiga basen något men i övrigt lät det helt ok.

Sammanfattning:
Förväntar du dig ljud som från en bättre stereo så är detta inte ett paket för dig. För spel och film, på måttlig volym, funkar det. Jämför du å andra sidan ljudet med det man får från en enkel ministereo i samma prisklass blir du nog inte besviken. Den plufsiga basen - som det finns MYCKET av - får man acceptera för de pengar det handlar om, diskanten är å andra sidan väl vass, även i prissegmentet.

Det skulle vara väldigt intressant att få jämföra denna anläggning med de två andra alternativen jag hade i åtanke.

Inga kommentarer: