2008-09-05

PC-ljud

Jag behöver lite välljud till datorn så jag började titta runt lite. De alternativ jag tänkte på var:
- Billig kompaktstereo med line in.
- PC-högtalare
- Kompaktstereo med hyfsade högtalare.

Egentligen vill jag inte betala mer än 1000 kr men 1500 kr känns också ok. Jag lyssnade på några kompaktanläggningar för 1500-2000 kr, och som väntat lät det inte speciellt bra, så det gav jag upp. Nästa grej var att inse att även om en bättre kompaktanläggning typ Denon eller ännu hellre NAD låter klart mycket bättre än allt PC-krafs och stormarknadsplast så kostar det. Rak frekvensgång och neutralt ljud till trots så så kan jag offra lite av det för att få extra bas vid PCn. För att få till det med en bättre kompaktanläggning skulle jag behöva komplettera med en subwoofer och då börjar priset rasa iväg långt över vad jag tänkt mig. Dessutom har jag ju en stereo, jag skulle ju bara ha lite ljud till datorn... :)

Nästa steg är att börja kolla PC-ljud och ganska snabbt kom jag fram till att jag ville ha ett 2.1-system. Dels tar det mindre plats och kräver färre kablar och dels blir varje enskild högtalare rimligen bättre om man köper 3 för 1500 kr än om man köper 5 för samma peng. Läste recensioner på nätet och i diskussionsgrupper tills jag var helt matt men till slut hade tre kandidater ukristalliserat sig.
1) Creative Gigaworks T40 som kostar ca 1000 kr.
2) Altec Lansing MX 5021 som kostar ca 1400 kr
3) ACOUSTIC ENERGY AEGO M som kostar ca 2500 kr och har fått mycket bra kritik på alla möjliga ställen - här är ett.

Creative T40 var med för att de var billiga och för att det var ett 2.0-system - jag skulle helst slippa en burk på golvet, det är nog med sladdar och skräp där som det är. Men avsaknad av bas och i övrigt mediokert ljud - jämfört med en riktig stereo - blir för mycket så jag släpper dem.

Aego M lockar väldigt väldigt mycket. De har tydligen ett riktigt bra ljud för att vara PC-grejer, jämförs här och där till och med med studiomonitorer - fast med mer bas, dessutom är de i mitt tycke snygga. Men det är ytterligare en tusenlapp - och då är ju steget till Denon inte så stort längre, och har man lagt ned de pengarna så kan man lika gärna lägga till en subbas....

Aego har sin volymkontroll på baslådan, upphängningsanordningar för väggmontage av sattelliterna följer inte med och hörlursuttag saknas. Egentligen vill jag nog ha dem i alla fall, så det blir slanten som fäller avgörandet, plus en svag aning om att jag nog gillar lite pompösare bas än riktiga audiofiler gör. Altec har det Aego saknar, kostar ca 1000 kr mindre men ser sämre ut och låter sämre, utom möjligen i basen om man föredrar extra mycket bas framför extra ren bas.

Så nu har jag beställt Altec Lansing MX 5021 från Inet. Beställningen gick bra, jag registrerade mig som ny kund och la min order. Efter nån timme kunde jag se att den var under hantering och straxt därefter att den skickats. Nu väntar jag med spänning. Det är fredag idag så jag antar att de kommer på måndag eller tisdag. Återkommer med mer info.

Inga kommentarer: