2009-02-02

Spotify och musikindustrin

Jag blir så trött - för att uttrycka sig milt.

Det känns lite olustigt att ladda ner musik, dels för att det är olagligt och dels för att det i någon mån drabbar musikerna, kanske. Jag hittade alternativet spotify http://www.spotify.com där man kan lyssna på massor av musik gratis om man står ut med reklamen, eller så betalar man en hundring per månad och få lyssna reklamfritt.

Lysande, jag tecknade mig för ett abonnemang och betalade... Snart därefter upplyser spotify om att vissa skivbolag och artister inte vill finnas på spotify och att vissa låtar och/eller skivor bara ska kunna avlyssnas i vissa länder via spotify. (Bolagen får ersättning av spotify)

Jaha? Ökar det mitt intresse av att betala till musikindustrin? Blir jag härmed mer benägen att köpa överprisade skivor? Är detta ett smart drag av industrin?

Finns det - om jag anstränger mig lite - kostnadsfria men olagliga alternativ som ändå är säkra för upptäckt? Känns de alternativen mer lockande nu? Kan det hända att jag och andra användare av ren irritation blir än mer obenägna att betala för musik?

Som sagt - lite trött blir jag...

Men, det goda är att det kommer mer och mer musik på spotify och att det ändå finns massor där. :)

Inga kommentarer: