2009-02-06

VB 2008 Express

Jag nämnde i ett tidigare inlägg Visual Basic Express. Värt att säga lite mer om det. MS har släppt förenklade versioner av sina utvecklingsverktyg: Visual Basic Express, Visual Web Developer Express, Visual C# Express, SQL Server Express och några till. Det är fungerande versioner med mindre inskränkningar jämfört med de fullständiga produkterna - många av begränsningarna kan man dessutom ta sig runt med lite extra manuell programmering.

Vill du ha ett verktyg att programmera med för att lära dig eller för att göra riktiga saker utan att behöva arbeta i team så funkar ovanstående jättebra.

Vill du utveckla för Linux går det dessutom att köra .NET-grejer genom att använda MONO, jag vet inte så mycket om det men det öppnar Linuxvärlden för .NET-programmerare.

2 kommentarer:

Olof Bjarnason sa...

Tjena!

Mono funkar för t.ex. den populära distributionen Ubuntu. Dock är det som saknas ett vettig IDE; MonoDevelop är tyvärr lite för beigt för ett proffs.

Hemma kör jag Ubuntu med en WinXP "inuti" via VirtualBox - så kan jag utveckla med Visual Studio / C#.NET (express 2008 kör jag) och dessutom pröva direkt i "hostoperativet".

Jusste blogg du verkar ha! Hittade dig av en slump idag när jag sökte på "spotify stereo mono" i ett försök att förstå om spotify kör mono eller stereo. Som en ytterligare slump pysslar jag också med tiddlywiki sedan en tid tillbaka, sammanträffande! Ha det

Jens sa...

Tack för kommentaren. Jo, spotify kör i stereo. /Jens