2009-05-08

Där jag bor finns inget bredband

Gläds åt att ha bytt internetleverantör från ICEnet till Tre. Nu får vi drygt 2 Mb/s mot tidigare 1 Mb/s och billigare. :) Men, jag var förstås tvungen att köpa ett specialmodem och blir kanske tvungen att köpa en extern riktantenn också...

ICEnet är de enda som haft täckning hos oss förut. De kör på det gamla NMT450-nätet, tyvärr är det lite dyrt och har långa svarstider så även om 1 Mb/s räcker för surfande tar det allt för lång tid att initiera alla delar av en sida så det blir segt ändå, jag gissar att DNS-slagningarna är det som bromsar mest (kan det stämma(?)).

Signalstyrkan ligger på gränsen för att jag ska kunna köra med Tre, misstänker att dåligt väder, löv eller nåt annat kan ställa till det så det blir nog riktantenn. Vi bor som i en liten dalgång så vi kan t.ex. inte se TV med markbundna nätet när det snöar, regnar eller är mycket löv på träden - har bytt till parabol. Men å andra sidan är det skönt att bo på landet. :) Jo, förresten, avkroken jag bor i ligger faktiskt bara åtta mil från Stockholm! All glesbygd ligger inte i norrland.

Inga kommentarer: