2011-04-06

Pryltokig...?

Jag tycker förstås inte att jag är pryltokig men nu har jag köpt ett par nya grejer jag gärna vill dela med mig mina erfarenheter av till dig:
  • 13,3" Acer 3820TG laptop, 6.500 kr på Expert.
  • 3G-router TP-LINK TL-MR3220, 280 kr på Dustin.
Jag har haft två bärbara, en stor 17-tummare för programmering och mer krävande grejer och en liten 10,1-tummare för soffsurf och annat. Stökigt att hålla rätt på filer mellan två datorer (trots NAS) och ökande behov av läsglasögon gjorde den lilla allt mindre användbar (det var dessutom en högupplöst skärm på den) och den stora var för tung att ha i soffan och för bökig att släpa med sig.

Så jag sålde den lilla, köpte min 13,3-tummare och försöker sälja den stora. Är hursom väldans nöjd med den nya. Tillräckligt stor skärm, fullstort tangentbord (utan numerisk del dock) och tillräckligt snabb även för programmering. Ibland märker jag av att hårddisken är lite slö men annars allt väl. Funderar på ytterligare 4GB minne för ännu bättre sprutt men skärmen är bra, farten är bra, batteriet räcker länge nog för mig - några timmar i soffan är inga problem. Dessutom är den tunn och lätt.

Betyget blir att det är en bra dator med bra kvalitetskänsla och skönt tangentbord, dock prismässigt i överkant, köprekommendation för dig som vill ha en lätt, smidig och hyfsat snabb dator med bra skärm och tycker att 6.500 är ok för att få det.

Det jag är mest sugen på att berätta om är dock 3G-routern. Det är alltså en router med trådlöst nät, (8211b/g/n - upp till 150 Mb/s), 4 st 100 Mb/s LAN-portar, en 100 Mb/sWAN-port och ett USB-uttag för 3G-modem (pinne). Man kan välja att prioritera WAN (3G som failover), att köra endast 3G, köra endast WAN eller köra WAN som failover.

Jag har testat den (hittills bara under en kväll) med ett Huawei E367-modem med Tre som operatör och med ett Huawei 1550-modem med Telenor som operatör. Jag bor på riktiga landet med dålig dålig täckning så jag provade två operatörer. 1550-modemet med Telenor var inga som helst problem. Tog bort PIN-kodsskyddet, stoppade pinnen i modemet och slog  på strömmen. Efter en kort stund (knappt 30 s) var modemet igång. Gjorde några inställningar via trådbundet nät, kopplade sedan istället upp mot det trådlösa och allt funkade bra. Bra fart med tanke på den dåliga täckningen och allmänt smidigt. För mindre än 300 kr!! Här får Dovado och andra som ligger på 800+ kr se upp. Kul att routern kör open source också. :) Så till Tre-modemet...

Modemmodellen kändes inte igen. Tankade ned uppgradering av firmware från www.tp-link.com/support enligt instruktioner i lådan routern levererades i. Laddade in den i routern och sen funkade även Tre-modemet. Kul grej att den drivs av 12 V också, då kan man ha med det i bilen eller husvagnen.

För pengarna är jag djupt imponerad av routern. Även för dubbla pengarna hade jag varit imponerad. Funkar stabilt, supportsajten bra, kvalitetskänsla, väggfästen på baksidan om man vill hänga upp den och massor av inställningsmöjligheter. Även för den som bara är intresserad av sånt som föräldrakontroll, schemaläggning av internetåtkomst och liknande finns massor av möjligheter. För dig som vill mecka med hardcoreinställningar av olika delar finns timmar av nöje. :) Det enda jag noterade som negativt var att den blev lite varm på översidan. Stark köprekommendation på denna.

Inga kommentarer: